- PKP Intercity wzbogaca swoją flotę o nowe i zmodernizowane wagony, z których część już kursuje na trasach.
- Inwestycja o wartości 378 mln zł obejmuje łącznie 644 wagony, które umożliwią szybsze podróże (do 200 km/h) i nowe połączenia.
- Nowe wagony wpłyną na komfort podróży i rozwój polskiej kolei!
Nowe wagony PKP Intercity
Spośród 24 zamówionych wagonów 8 już zostało odebranych i wyruszyło w trasy. PKP Intercity podało, że wartość kontraktu na głęboką modernizację wagonów serii 154A wynosi 150 mln zł. Spółka podpisała z Pesą również umowę na modernizację 35 wagonów 154A. Łączna wartość obydwu umów wynosi 378 mln zł.
Zmodernizowane wagony posłużą podróżnym na różnych połączeniach. Pojadą z prędkością do 200 km/h i będą wyposażone w system klimatyzacji i wifi - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
PKP IC jeździ z maksymalną dopuszczalną prędkością
Szef resortu wskazał, że pierwsze składy z nowymi wagonami osiągnęły już maksymalną dopuszczalną prędkość w pociągu Jantar z Warszawy do Helu.
Pasażerowie, którzy wsiądą w piątek do pociągu „Posejdon” z warszawy do Kołobrzegu również pojadą z prędkością 200 km/h - dodał.
Minister przekazał, że PKP InterCity zamówiło w sumie 644 nowych i zmodernizowanych wagonów. - Istotnie zwiększą one możliwości utworzenia nowych połączeń, a także pozwolą przewozić większą liczbę pasażerów na tych już istniejących – stwierdził.
ZOBACZ: Strażnik graniczny z Podkarpacia wyruszył WSK-ą dookoła Polski
Nowe wagony, możliwe nowe połączenia w Polsce
Klimczak dodał, że w ostatni weekend PKP Intercity przewiozło blisko milion pasażerów. - To rekord i liczba o 15 proc. większa w porównaniu z analogicznym weekendem ubiegłego roku - podkreślił.
Minister przekazał, że ogromna liczba lokomotyw i wagonów, które trafią do polskich przewoźników kolejowych zostanie sfinansowana ze środków z KPO. Wartość sfinansowanego w ten sposób taboru pochodzącego z polskich zakładów osiągnie 16,5 mld zł.
7,7 mld zł z tej kwoty trafi do sądeckiego Newagu, 5,4 mld do Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski w Poznaniu, 2,5 mld do zakładów PKP Intercity Remtrak w Opocznie, a 1 mld do zakładów Pesa w Mińsku Mazowieckim.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Pociągi PKP Intercity przewiozły w ub.r. 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i 33 proc. więcej niż w roku 2022.
Firma oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) - połączenia ekspresowe.
Szacunki przewoźnika zakładają, że w tym roku zwiększy liczbę przewiezionych pasażerów do 88 mln, a w 2030 roku - do 110 mln