Spis treści
Czarna skrzynka w samochodzie od 6 lipca
Lipiec przynosi spore zmiany dla wszystkich kierowców. Można śmiało powiedzieć, że to prawdziwa rewolucja. Od 6 lipca obowiązkowym wyposażeniem samochodu stanie się czarna skrzynka (rejestrator EDR), która będzie musiała znajdować się w każdym nowo zarejestrowanym samochodzie na terenie Unii Europejskiej. Nieistotne będzie to, kiedy dane auto było dopuszczone do sprzedaży. Czym właściwie jest czarna skrzynka? Do czego będzie służyć?
Czarna skrzynka, podobnie jak działa to w samolotach, będzie odpowiedzialna za zbieranie niezbędnych danych i informacji. Znajdą się w niej dane na temat stanu samochodu, jednak nie tylko w chwili ewentualnego wypadku, ale również krótko przed nim i krótko po nim. Możliwe będzie odczytanie sekwencji zachowań kierowcy na około pięć sekund przed zdarzeniem. Jakie konkretnie dane się tam znajdą? Będą to:
- prędkość
- ruchy kierownicą
- ciśnienie w kołach
- obroty silnika i stopień otwarcia przepustnicy
- użycie hamulca
- działanie systemów ESP i ABS
- działanie pasów bezpieczeństwa
- kąt przechyłu auta
- działanie poduszek powietrznych
- ułożenie przednich foteli
- działanie tempomatu
- stan systemów wspierających kierowcę
- zmiany prędkości wzdłużnej i poprzecznej
Co stanie się z danymi zebranymi w czarnej skrzynce? Po kolizji mają one trafić w ręce przedstawicieli instytucji analizujących wypadki drogowe i zajmujących się poprawą bezpieczeństwa na drogach.
Polecany artykuł:
Zmiany w obowiązkowy wyposażeniu samochodów od 6 lipca
To jednak nie wszystkie zmiany, jakie czekają na kierowców. Od 6 lipca Unia Europejska wymaga także, aby w każdym nowo rejestrowanym aucie znajdował się inteligentny asystent prędkości ISA. Jakie będzie jego zadanie? System będzie pilnował kierowcy i ma sprawić, aby ten nie przekraczał dozwolonej prędkości. Jeżeli będziemy jechali za szybko, usłyszymy głośny dźwięk, który ma zmusić nas do zmniejszenia prędkości. Informacje o ograniczeniach i znakach drogowych będą pochodzić z nawigacji.
Od 6 lipca samochody według zaleceń unijnych będą musiały być także wyposażone w blokadę alkoholową, a tak naprawdę mają mieć fabryczną możliwość bezproblemowego podłączenia jej. Blokada ma uniemożliwić kierowcy uruchomienie auta w sytuacji, gdy ten będzie znajdował się pod wpływem alkoholu.
ZOBACZ: W TYCH ZAWODACH PRACUJE NAJWIĘCEJ PSYCHOPATÓW! TWOJA BRANŻA JEST NA LIŚCIE?