Naukowcy z Politechniki będą tworzyć ekodźwigary do budowy  mostów. Mają być tańsze i trwalsze

i

Autor: Pixabay

Naukowcy z Politechniki będą tworzyć ekodźwigary do budowy mostów

2022-12-08 14:42

Mają pochodzić m.in. ze zużytych łopat z turbin wiatrowych i betonu. Planowane przez rzeszowskich naukowców dźwigary hybrydowe z łopat turbin wiatrowych, z których powstaną przęsła mostów mają być o wiele tańsze i przede wszystkim trwalsze niż te stosowane obecnie.

Projekt ma rozpocząć się w nowym roku i będzie prowadzony przez Katedrę Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej. Potrwa 36 miesięcy, a jego budżet to ponad 1,3 mln zł. Badania będą dotyczyły wykorzystania materiałów z recyklingu zużytych łopat z turbin wiatrowych i betonu niekonwencjonalnego w lekkich i trwałych dźwigarach hybrydowych przeznaczonych do modernizacji oraz budowy obiektów mostowych. To ma być rozwiązaniem problemów w Polsce i za granicą związanych z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii z elektrowni wiatrowych i zagospodarowania ich po okresie przydatności.

Powstałe w ramach projektu dźwigary hybrydowe z łopat turbin wiatrowych, z których powstanie przęsło obiektu mostowego, będą znacząco tańszą i trwalszą alternatywą dla obecnie stosowanych tradycyjnych przęseł betonowych, zespolonych czy stalowych.

– Projekt jest odpowiedzią na potrzebę nowego recyklingu produktowego WTB jako alternatywa dla szkodliwego recyklingu materiałowego lub braku pomysłu na zagospodarowanie tego materiału – informuje Anna Worosz z biura prasowego Politechniki Rzeszowskiej.

Dodała, że dźwigary połączą w sobie znakomite cechy kompozytów FRP na rozciąganie, we współpracy z fibrobetonem, który ma wysoką wytrzymałość na ściskanie.

- Nieregularny kształt WTB może powodować dodatkowy materiał odpadowy, który będzie przeznaczony w formie rozdrobnionej jako zbrojenie rozproszone betonu – zaznaczyła.

Pozytywny wpływ na środowisko

Opracowana zostanie m.in. koncepcja dźwigara i typoszeregu, badania statyczne, zmęczeniowe, dynamiczne i materiałowe, prace rozwojowe obejmujące opracowanie prototypu rozwiązania dźwigara hybrydowego, a następnie zbadanie go w warunkach wiernie odwzorowujących rzeczywiste. Worosz dodała, że wdrożeniem projektu po jego zakończeniu będzie realizacja obiektu mostowego w ciągu drogi publicznej.

– Projekt ma pozytywny wpływ na środowisko, znakomicie wpisuje się w gospodarkę o obiegu zamkniętym oraz zrównoważony rozwój – zaznaczyła.

Policjanci weszli do płonącego pustostanu po bezdomnego