Wydarzenia

Maszyna TBM ruszyła! Rozpoczęła drążenie 2 km tunelu na S19

2024-07-11 17:48

W czwartek na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica rozpoczęło się drążenie pierwszego na Podkarpaciu tunelu drogowego. Maszyna TBM wydrąży ponad 2-kilometrowy tunel pod wzgórzem Grochowiczna – poinformowała PAP rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie Joanna Rarus.

Maszyna TBM ruszyła!

Jak dodała Rarus, tunel o długości 2255 m będzie się składał z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. „Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Technologia, know-how i maszyna do drążenia tunelu, która zostanie wykorzystana podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica, zostały dostarczone przez firmę Acciona, partnera Mostostalu Warszawa, który jest wykonawcą odcinka” – zaznaczyła.

Produkcja elementów obudowy tunelu, tzw. tubingów, odbywa się w hali prefabrykacji bezpośrednio na placu budowy. Zlokalizowana jest w Lutoryżu, w miejscu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Hala wyposażona jest w linię produkcyjną, cztery suwnice, z których największa ma udźwig 60 ton, a także węzeł betoniarski.

Jak wyjaśniła rzeczniczka rzeszowskiej GDDKiA, tubingi to rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetu. „10 połączonych tubingów tworzy pierścień. Na obudowę tunelu w Babicy wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni” – podała Rarus.

ZOBACZ: Maszyna TBM zaczęła drążyć tunel na Podkarpaciu

Karpatka wydrąży 2-kilometrowy tunel na Podkarpaciu

Maszyna TBM, nazwaną w głosowaniu "Karpatką", ma 114 metrów długości i ponad 15 metrów średnicy. Waży 4400 ton. Posiada napęd hydrauliczno-elektryczny i 12 silników, każdy o mocy 1 megawata. Ważący 440 ton pierścień skrawający obraca się z prędkością do 2 obrotów na minutę, ma 471 narzędzi służących do wiercenia.

Jak dodała Rarus, maszyna przejdzie ponad 100 metrów poniżej szczytu wzgórza Grochowiczna. „Czas potrzebny na wydrążenie jednej nawy tunelu to ok. 9 miesięcy, przy sprzyjających warunkach. Następnie maszyna w ciągu trzech miesięcy zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie kolejnej nawy tunelu” – podała.

Rarus przypomniała, że prace przy drążeniu tunelu miały się rozpocząć w ubiegłym roku. Jednak w lipcu ub.r. na budowie tego odcinka, podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie zwierciadła wody na potrzeby drążenia tunelu, stwierdzono ulatnianie się gazu. Po zbadaniu próbek okazało się, że to metan.

Wykonawca wstrzymał prace m.in. przy wierceniu pozostałych studni. Konieczne stało się dostosowanie maszyny TBM do wiercenie w środowisku metanowym.

Prace budowlane na odcinku S19 Rzeszów Południe-Babica rozpoczęły się w kwietniu 2022 r. W ramach inwestycji zostanie wybudowany ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania drogi krajowej nr 19 z drogą wojewódzką nr 988. Oprócz tunelu powstanie sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową, trzy przejścia dla zwierząt.

W ramach umowy zostanie wybudowane również Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy jest realizowany w systemie "projektuj i buduj". Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano w połowie 2026 r.

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości.

Taksówką po wodzie. Wyjątkowa atrakcja dla turystów na Mazurach