"Kontrolka grozy" w samochodzie to koszmar wielu kierowców. Jej ignorowanie prowadzi do kosztownych awarii

2025-07-23 10:07

Mała, niepozorna ikonka silnika na desce rozdzielczej potrafi zepsuć dzień nawet najbardziej opanowanemu kierowcy. Kontrolka „check engine” – przez wielu nazywana „kontrolką grozy” – może oznaczać zarówno błahą usterkę, jak i poważny problem techniczny. Co dokładnie sygnalizuje jej pojawienie się i dlaczego nie warto jej lekceważyć, nawet jeśli auto zdaje się działać bez zarzutu?

Kierowca

i

Autor: freepik.com To koszmar wielu kierowców. Jakie mogą być przyczyny „kontrolki grozy”?
  • Kontrolka „check engine” może sygnalizować zarówno drobne usterki, jak i poważne problemy z samochodem.
  • Ignorowanie tego sygnału może prowadzić do poważniejszych i kosztowniejszych awarii w przyszłości.
  • Dowiedz się, jakie są najczęstsze przyczyny zapalania się tej kontrolki i co zrobić, gdy się zaświeci.

"Kontrolka grozy" na desce rozdzielczej. To koszmar wielu kierowców 

Dla wielu kierowców zapalenie się kontrolki „check engine” to sygnał alarmowy – nie tylko dlatego, że może oznaczać poważną awarię silnika, ale również dlatego, że często pojawia się niespodziewanie i bez wyraźnych objawów. Ta niewielka ikona na desce rozdzielczej potrafi przyprawić o szybsze bicie serca nawet doświadczonych użytkowników samochodów. Rodzą się wówczas pytania - Dlaczego? Z jakiego powodu? Co się zepsuło? Czy mogę normalnie jeździć? No więc właśnie, sprawdźmy, dlaczego ta kontrolka się zapala i czy zawsze oznacza duży problem. Jakie są najczęstsze przyczyny jej pojawienia się?

Czym jest „check engine”?

Kontrolka „check engine”, znana również jako MIL (ang. Malfunction Indicator Lamp), to element systemu diagnostyki pokładowej OBD (On-Board Diagnostics). Jej zadaniem jest informowanie kierowcy o nieprawidłowościach wykrytych przez komputer pokładowy pojazdu. Mogą to być zarówno drobne usterki, jak i poważne awarie mające wpływ na pracę silnika, emisję spalin czy bezpieczeństwo jazdy.

Wielu kierowców bagatelizuje zapalenie się kontrolki „check engine”, zwłaszcza jeśli samochód wciąż jedzie, silnik pracuje równo, a auto nie wykazuje żadnych widocznych objawów usterki. „Skoro nic się nie dzieje, to pewnie nic poważnego” – myślą. Niestety, takie podejście może prowadzić do poważniejszych i kosztowniejszych problemów w przyszłości. Ignorowana kontrolka to często tykająca bomba, która może w każdej chwili przerodzić się w awarię unieruchamiającą pojazd lub uszkadzającą silnik.

Najczęstsze przyczyny zapalenia się "kontrolki grozy"

Problemy z sondą lambda (czujnikiem tlenu)

Sonda lambda odpowiada za monitorowanie ilości tlenu w spalinach i dostarcza informacji komputerowi sterującemu silnikiem. Awaria tego czujnika może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa i nieprawidłowej pracy silnika.

Uszkodzony katalizator

Katalizator odpowiada za oczyszczanie spalin. Jego zużycie lub zapchanie wpływa negatywnie na środowisko, ale także na wydajność silnika. Koszt jego wymiany jest dość wysoki, dlatego wielu kierowców obawia się tej diagnozy najbardziej.

Nieszczelna pokrywa wlewu paliwa

Choć może się to wydawać błahe, nieszczelna lub niedokręcona nakrętka wlewu paliwa może zakłócić działanie systemu kontroli emisji spalin i spowodować zapalenie się kontrolki.

Uszkodzenie cewek zapłonowych lub świec zapłonowych

Problemy z zapłonem często prowadzą do nierównej pracy silnika, a komputer pokładowy może zarejestrować błąd i zaświecić kontrolkę. W skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia katalizatora, jeśli awaria nie zostanie szybko usunięta.

Problemy z przepływomierzem powietrza (MAF)

Czujnik ten mierzy ilość powietrza dostającego się do silnika i pomaga utrzymać właściwe proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej. Jego uszkodzenie może skutkować spadkiem mocy, większym zużyciem paliwa i oczywiście – kontrolką „check engine”.

Zbyt bogata lub uboga mieszanka paliwowa

Nieprawidłowe proporcje mieszanki również mogą uruchomić kontrolkę. Przyczyną mogą być zarówno problemy z układem paliwowym, jak i dolotowym.

Akumulator

Może się zdarzyć tak, że kontrolka pojawi się na desce rozdzielczej w sytuacji, gdy nasz akumulator jest już w kiepskim stanie. Auto ostrzega nas wówczas, że powinniśmy jak najszybciej pomyśleć o zakupie nowego źródła energii, ponieważ silnik może po prostu nie odpalić. 

Co robić, gdy zapali się kontrolka?

Nie należy panikować. Przede wszystkim warto obserwować, czy samochód zachowuje się normalnie – czy nie traci mocy, czy nie pojawiają się nietypowe dźwięki, drgania lub dym z rury wydechowej. Jeśli tak – najlepiej zatrzymać się i skonsultować z mechanikiem. Jeżeli pojazd działa prawidłowo, można bezpiecznie dojechać do warsztatu i podłączyć auto do komputera diagnostycznego, który wskaże konkretny kod błędu.

Ignorowanie kontrolki może prowadzić do pogłębienia problemu, co w konsekwencji będzie skutkować znacznie wyższymi kosztami naprawy.

Kontrolka „check engine” nie bez powodu nazywana jest „kontrolką grozy”. Jej pojawienie się może oznaczać zarówno drobnostkę, jak i poważną awarię wymagającą natychmiastowej interwencji. Kluczem do uniknięcia kosztownych napraw jest szybka reakcja i regularne serwisowanie pojazdu. Dzięki temu nawet tak przerażający sygnał, jak zapalona kontrolka silnika, nie musi być powodem do paniki.

Kierowca nagrał zachowanie właściciela BMW i wysłał je policji. Rajdowiec uliczny będzie miał niemałe kłopoty
Rzeszów Radio ESKA Google News
Quiz. Fakt czy mit? Które teorie powtarzane przez doświadczonych kierowców rzeczywiście są prawdziwe?
Pytanie 1 z 15
Silnik trzeba rozgrzać na postoju zimą, zanim ruszysz.